Overslaan en naar de inhoud gaan
Bezig met laden...

"Wat je zelf doet, doe je meestal beter." Het is een gezegde wat je onder ons Vlamingen vaak hoort waaien, maar eentje die niet altijd klopt. Wanneer je echter rekening houdt met de valkuilen, dan heeft je DIY-idee al meer kans op slagen! Hieronder geef ik je alvast 5 veel voorkomende fouten en misverstanden bij het ontwerp van de huisstijl van je bedrijf of product.

Zen Graphic - Blog - Branding - Designtips

Kleur

Ik begin meteen met misschien wel hét belangrijkste element binnen een huisstijl. Kleur bepaalt voor een heel groot stuk de uitstraling van je bedrijf of van het product dat je in de markt wil plaatsen. Er is al heel wat geschreven en gezegd over kleurgebruik, maar het hangt nog steeds voor een groot stuk af van smaak. Aan kleur is echter nog een stukje psychologie verbonden. Elke kleur heeft immers een betekenis. Zo staan de volgende kleuren voor:

  • Blauw: vertrouwen, betrouwbaar, kracht
  • Groen: vreedzaamheid, groei, gezondheid
  • Geel: optimisme, duidelijkheid, warmte
  • Rood: opwinding, jeugdigheid, levendigheid
  • Zwart: autoriteit, kracht, stabiliteit

Het gebruik van de juiste kleuren hangt ook af van de drager of het medium. Zo is er een immens verschil tussen kleuren voor gebruik op scherm, en kleuren voor druk. Bij schermkleuren spreken we over RGB (Rood, Groen, Blauw), voor druk wordt de term CMYK (Cyaan, Magenta, Yellow, Key) gebruikt. Hieronder een voorbeeld van hoe beide er in werkelijkheid uitzien. Zoals je ziet zien de RGB-kleuren er fluorescerend uit, maar pas op, dit kan NIET worden gedrukt!

Zen Graphic - Blog - Branding - Kleur

Vector vs. raster

Hier moet je vooral rekening gaan houden met wat je met je grafische elementen wilt gaan doen. Ik kan echter niet genoeg aanraden om in VECTOR te gaan werken! Om het even naar mensentaal te gaan reduceren, vectoren kun je vergroten zoveel je maar wilt, zonder daarbij aan kwaliteit in te boeten. Je kunt bijvoorbeeld je logo heel klein op een balpen laten drukken, maar tegelijkertijd metersgroot laten weergeven op een spandoek tegen de zijgevel van je bedrijf. Beiden zullen er gegarandeerd even kwalitatief uitzien! Een afbeelding / foto (raster) heeft deze eigenschap niet. De kans is zeer groot dat het er op je balpen voortreffelijk uitziet, terwijl de kwaliteit van je logo op je spandoek helemaal zoek is. Ik moet hier jammer genoeg ook nog even een ballonnetje doorprikken: Photoshop, Word, Paint, ... zijn GEEN vectortoepassingen! Illustrator, Coreldraw, Inkscape, ... zijn dit wel.

Zen Graphic - Blog - Branding - Raster vs Vector

Overdaad

Zoals bij heel wat designtoepassingen, geldt ook hier het spreekwoord "overdaad schaadt"! In een vorige blogpost (Vertel je verhaal) vertelde ik al dat je logo niet al je activiteiten hoefde te weerspiegelen, hetzij grafisch, hetzij in tekstvorm. Ook contactgegevens zijn eigenlijk niet voor je logo bestemd, maar voor je visitekaartje, briefpapier, website en alle andere huisstijlelementen. Probeer ook daar echter niet te veel tekst op een kleine ruimte te gaan persen, maar zorg dat alles op een paar seconden duidelijk kan overkomen. *graag gedaan ... Je website is de enige plaats waar alles wat uitgebreider mag.

Uitlijning

Uitlijning zorgt voor rust in een geheel, en laat rust nu net één van de hoofdpunten zijn in mijn designfilosofie. Rust schept immers (zelf)vertrouwen, superbelangrijk bij de presentatie van je bedrijf of je product! Een logo en/of huisstijl waar de uitlijning niet klopt zal de sterkte uit je verhaal wegnemen. Vergelijk het met bergop (geen vals plat!) fietsen. Heb je de juiste versnelling te pakken, dan gaat het vanzelf (of toch een stuk makkelijker ...). Eén mythe wil ik hier echter nog ontkrachten: uitlijning is niet hetzelfde als symmetrie. Een tekst, logo, een reeks afbeeldingen, ... kunnen mooi uitgelijnd zijn, zonder een symmetrisch geheel te vormen.

Typografie

In het eerste puntje (kleur) vertelde ik dat dat misschien wel hét belangrijkste punt was in je huisstijl, maar daar heb ik misschien wel wat overdreven, want typografie is eigenlijk even belangrijk. Ook hier vormt rust opnieuw het speerpunt van het designproces. Rust creëer je bijvoorbeeld door niet te gaan overdrijven in het aantal lettertypes dat je gaat gebruiken. Als je toch verschillende lettertypes wil gebruiken, beperk je dan tot maximum twee. Een combinatie tussen een geschreefd (bvb. Georgia) en een ongeschreefd (bvb. Avenir) is één mogelijkheid. Eén lettertype met meerdere "fontgewichten" (light, regular, bold, ...) is een andere optie.De keuze in lettertypes hangt echter ook voor een groot stuk af van het soort activiteit je wil uitvoeren. Een driesterrenrestaurant zal bijvoorbeeld een heel ander soort lettertype(s) gebruiken dan een discotheek, terwijl beiden sterk voor de dag willen komen met hun branding.

Zen Graphic - Blog - Branding - Typografie

Er zijn natuurlijk nog heel wat meer zaken waar je op moet letten bij de branding van je bedrijf of van je product, maar dat zijn er net iets te veel om in één blogpost op te sommen. Het is immers niet mijn bedoeling om je hier te lang bezig te houden. *het moet nog wat interessant blijven ook hé ... En ik moet ook nog wat materiaal overhouden voor eventuele toekomstige blogposts.

En om nu nog wat reclame te maken: Mocht je lichtjes beginnen panikeren bij alle bovenstaande puntjes, dan ben ik er om je te helpen. Neem even een kijkje in ons portfolio, of contacteer me.