Je logo, dat is meestal de eerste visuele kennismaking met je merk, maar voor de duidelijkheid, je logo is NIET “je merk”. Het is een onderdeel van je huisstijl. Maar betekent dat dat je zomaar los kunt gaan met je logo of je volledige huisstijl, en doen wat je wil? In geen geval, want vooral aan je logo moet je (potentiële) doelgroep je merk kunnen herkennen.

 

Moet je logo dan alles vertellen wie je bent en wat je doet? Ook niet, want dan zal je logo zijn doel missen, en zal de essentie vervagen. Wat moet het dan wel zijn of doen? Vooral deze drie zaken:

Relevant

Voila, daar heb je je argument om niet zomaar om het even wat te doen. Om een relevant logo te bekomen, denk je best eerst voldoende na over het wat, hoe en waarom van je merk, met andere woorden, je merkstrategie. Als je huisstijl dáárop is gebaseerd, zonder een overdaad aan details te willen vertellen, dan ben je al goed op weg!

Onderscheidend

Je hebt het ongetwijfeld al eens meegemaakt, een logo of huisstijl waarvan je denkt het al eens gezien te hebben. Dat kan, want het warm water kan je niet keer op keer heruitvinden. Wat je wel kan doen, is zoals hierboven beschreven, grondig je huiswerk maken, dan zal je resultaat er ook naar zijn. Plus, een goeie brand designer weet altijd wel raad om je merk zijn eigen unieke identiteit mee te geven. Klakkeloos kopiëren is dus absoluut uit den boze!

Eenvoudig

“Less is more” is een gezegde die geen enkele designer onbekend is, maar soms heel snel overboord gegooid wordt omdat de gedachte dat je logo letterlijk álles moet tonen of vertellen nog steeds niet van het toneel verdwenen is. Het is dus verre van nodig om al je activiteiten en je contactgegevens te vermelden in je logo, daarvoor dienen je website en communicatie- / presentatietools.

 

Ik hou het zelf graag altijd simpel door te stellen dat je logo herkend en “gelezen” moet kunnen worden op twee seconden tijd. Denk maar eens aan de logo’s die je tegenkomt wanneer je met je wagen op de autosnelweg rijdt. De logo’s die het simpel houden, herken je meteen, en onthoud je het langst. Logo’s die té veel willen vertellen, kunnen ongevallen veroorzaken … 😅 En vergeet het idee dat simpel synoniem is voor saai, check maar eens de projecten op de pagina met realisaties.

 

Het hele proces om een merk vorm te geven, kun je vinden in het e-book Maatmerk, dat nog steeds gratis aan te vragen is via deze link. Heb je het nog niet gedownloaded, of ken je ondernemers die nood hebben aan de visie van een designer, vraag of raad het e-book dan zeker aan! Ik ben ook nog steeds bereikbaar voor insights via kenny@zengraphic.be.

Social Share Buttons and Icons powered by Ultimatelysocial