Professionele hulp inroepen bij branding of rebranding is geen impulsieve beslissing. Het moet een weloverwogen stap zijn met een visie op de lange termijn. Maar hoe weet je of je die stap al dan niet moet zetten. De vijf vragen hieronder helpen je op weg.

Is de visuele identiteit van mijn bedrijf representatief voor de kwaliteit en service waarvoor we staan?

Al is de kwaliteit van je product of dienst nog zo goed, het kan alleen nog beter worden wanneer je huisstijl op dezelfde kwaliteit voortborduurt. Vooral wanneer je tot een eerste klantencontact komt, is dit van kapitaal belang. Het gaat hier immers om een eerste indruk, en laat het nog zo cliché klinken, maar een eerste indruk maak je maar één keer, dus laat hem dan maar meteen blijven hangen. Je merkstrategie vormt een ijzersterke basis om je merk op te bouwen. Ga er dus zeker niet te licht over! Het is de lijm die je verhaal samenhoudt.

Is de branding van mijn bedrijf nog van deze tijd?

Je hoort vaak het woord “tijdloos” langskomen, maar die term neem je best met een korreltje zout. Geen enkel logo, geen enkele huisstijl, geen enkele stijl is tijdloos. Je hebt enerzijds trends, maar anderzijds heb je ook het feit dat het verhaal, of de missie en waarden van een bedrijf doorheen de tijd een verandering kunnen ondergaan. Internationale groei, de benadering van een hoger marktsegment, of simpelweg doorgroeien van bijberoeper naar fulltime ondernemer kunnen aanleiding geven om je branding wat te gaan bijschaven.

Wanneer je daarentegen gebruik hebt gemaakt van trends zul je al sneller merken dat je aan vernieuwing toe bent. Sommige trends vervliegen immers sneller dan andere. Denk bijvoorbeeld aan kleurverlopen of schaduwen … Ze zijn sneller terug weg dan ze zijn gekomen!

Vertelt mijn branding het juiste verhaal / weerspiegelt het mijn visie en waarden?

Een deel van het antwoord op deze vraag staat eigelijk al hierboven vermeld. Het is belangrijk dat je zelf als ondernemer of zaakvoerder helemaal achter je branding staat. Dit is enkel mogelijk wanneer die het juiste verhaal vertelt. Wanneer je symptomen van twijfel begint te vertonen, kan je business hieronder gaan lijden. De juiste merkstrategie speelt een cruciale rol bij de geloofwaardigheid van je verhaal. Denk er dus zeker op tijd en stond even over na!

Is mijn huisstijl nog trefzeker?

Flexibiliteit is vandaag één van de grootste troeven van een sterk merk. We leven immers in een wereld waar alles enorm snel evolueert en verandert, en waar je sneller in de massa opgaat dan je soms lief is. In de eerste plaats gezien worden, en vervolgens in het geheugen van je publiek blijven steken is dus de boodschap. Stem je strategie, je presentatie, je boodschap, en alles wat daarrond hangt, dus af op wat ZIJ willen, in plaats van andersom.

Je merk, dat is immers niet alleen je naam en het daarbij horende logo, maar alles wat ermee te maken kan hebben, ook jezelf als persoon. De manier waarop je overkomt bij je publiek, je manier van communiceren, de tools die je daarvoor gebruikt, je boodschap, je product, je dienst … Alles valt onder dezelfde noemer! Maak er dus zeker geen saaie boel van, maar hou het aantrekkelijk. De juiste flexibiliteit in je merkidentiteit blijft voor de nodige verfrissing zorgen, en houdt je publiek geboeid!

Komt de identiteit van mijn bedrijf overeen met die van mezelf?

Er wordt vaak gezegd van een ondernemer dat zijn of haar bedrijf ook zijn of haar kind is. Je moet er dus ALTIJD een deel van jezelf in kunnen blijven herkennen. Niets voelt toch ongemakkelijker aan dan “uit elkaar groeien”? Zorg er dus ten allen tijde voor dat je je identiteit blijft behouden, en jawel, hier opnieuw, weet hoe je verhaal in elkaar zit. Je strategie zal er als rode draad voor zorgen dat je continu de juiste snaar kunt blijven raken.

Conclusie

Het antwoord op deze vragen kunnen je in de richting van een brand designer – of logo-ontwerper, huisstijlontwerper, grafisch vormgever of hoe je het ook wilt noemen – leiden. Het is ook zelfs best mogelijk dat je zelf het antwoord op deze vragen niet meteen kent, en dat je even wat hulp nodig hebt van buitenaf. Altijd welkom! Zeg je nu resoluut ja, ik weet dat ik een grafische professional nodig heb, laat dan alles vallen waar je mee bezig bent, en klik gewoon door naar deze link. Laat me weten wat je precies nodig hebt, en ik bezorg je alle informatie!

Social Share Buttons and Icons powered by Ultimatelysocial