DE VEELZIJDIGHEID VAN KLEUREN

Op zich zou je kunnen denken “een kleur is toch maar een kleur”, en dat klopt in zekere zin, maar toch is er (langs design-zijde dan toch) meer aan de hand dan voor de eindgebruiker die de kleur in kwestie te zien krijgt. Met andere woorden: “there is more than meets the eye”!

Het grootste verschil zit hem in het medium. Er zijn enerzijds digitale kleuren (of schermkleuren), het zogenaamde RGB-spectrum, en anderzijds CMYK-kleuren (print). Deze laatste worden in de volksmond ook wel eens bestempeld als “vierkleurendruk”. Drukkers noemen het dan weer “full colour”.

Qua vrijheid zijn de digitale kleuren de absolute koploper. Er zijn immers niet minder dan een kleine zeventien miljoen RGB-kleurcombinaties mogelijk, terwijl CMYK “maar” ruimte biedt voor iets meer dan zestienduizend combinaties. Trouwens, mocht je niet weten waarvoor beide afkortingen staan, RGB staat vanzelfsprekend voor de hoofdkleuren rood, groen en blauw, CMYK is de internationale standaard voor cyan (blauw), magenta (roze), yellow (geel) en het iets minder voor de hand liggende “key”, waarmee eigenlijk gewoon “zwart” bedoeld wordt.

Je merkt het waarschijnlijk al, kleuren kiezen zal niet zo evident worden als je van tevoren zou denken.

Goed, om het nu helemaal moeilijk te maken, kleuren bestaan voornamelijk uit nummers, want wat had je gedacht … Dat je “grijs” zou zeggen, en meteen grijs zou krijgen? Neenee, er bestaan meerdere tinten grijs, en hoewel de insteek bij de boeken en films eerder figuurlijk én dubbelzinnig is, mag je dat in mijn vak behoorlijk letterlijk nemen.

Wacht, nummers? Jawel, nummers, want naast RGB- en CMYK-combinaties zijn er voor zowel digitale als gedrukte media nog andere manieren om je kleuren te bepalen. Wanneer webdesigners bezig zijn met de ontwikkeling van websites of webshops, dan hebben ze in de basis twee grote verdelingen, met name hoe een website werkt en hoe die er uit moet zien. Bij dit laatste gaan ze onder meer aan hun systeem vertellen welke kleuren op het scherm moeten worden weergegeven. In de meeste gevallen geven ze hier een HEX-code mee. Dat is een combinatie van cijfers en letters, voorafgegaan door een hashtag-teken (#). Die combinatie zorgt ervoor dat je de juiste kleuren op je scherm te zien krijgt.

Bij drukwerk spreken we dan over Pantone-kleuren. Pantone is een spectrum van door de gelijknamige organisatie voorafbepaalde kleuren, die in de meeste gevallen wordt gebruikt als indicatie, wanneer een huisstijl een echt heel specifieke kleur bevat die op alle dragers (papier, stof, hout, metaal, kunststof, …) dezelfde moet zijn.

E-book

Intussen kun je ook nog steeds het e-book “Maatmerk” aanvragen (klik hier). Daarin staat behoorlijk uitgebreid mijn visie op, en alles wat ik tot nu toe geleerd heb en zelf zo veel mogelijk toepas over het branding-gegeven. Je kunt ook nog steeds meeblijven met al mijn shizzle door in te schrijven voor de maandelijkse nieuwsbrief via, hoe kan het ook anders, de nieuwsbriefpagina, of het invulformulier onderaan de homepagina.

Social Share Buttons and Icons powered by Ultimatelysocial