Overslaan en naar de inhoud gaan
Bezig met laden...

... oftewel, de huisstijlgids

Laat ons eerlijk zijn, en meteen met de deur in huis vallen, een huisstijlgids - een aantal richtlijnen omtrent het gebruik van je logo, kleuren, lettertypens, enz. - wordt tot op de dag van vandaag eigenlijk nog te weinig gebruikt. Velen vinden het niet nodig, velen weten zelfs niet wat het inhoudt, maar toch leg je het best niet zomaar naast je neer. Waarom niet? Simpel, om "gefoefel" en/of misverstanden te vermijden.

Zen Graphic - Blog - Branding - Huisstijl - Huisstijlgids

Logo

Laat me er meteen een heel gekend voorbeeld bijhalen. Je wilt als ondernemer gezien worden, en besluit van een evenement te gaan sponsoren. Er wordt je gevraagd om je logo door te sturen, maar wanneer je de affiche te zien krijgt, zie je dat je logo werd uitgerokken, hetzij in de breedte of in de hoogte, waardoor de professionele look totaal zoek is. Bij menig ondernemer komen de haren op hun armen recht. Helaas zijn er ook nog te veel die hier geen aandacht aan schenken, maar sta er toch even bij stil dat de herkenbaarheid hier meteen gehalveerd wordt!

Je huisstijlgids zorgt er in deze voor dat er géén misverstanden kunnen zijn omtrent het gebruik van het grafisch materiaal van een onderneming. Zo vertelt je huisstijlgids, of brand guidelines, zoals dit bij grote ondernemingen en organisaties wordt genoemd, je hoe je logo moet worden weergegeven, welke combinaties er bestaan van je logo, welke tussenruimtes er gerespecteerd moeten worden, wanneer je je logo in kleur of als negatief (wit) moet laten verschijnen, enz.

Voor heel wat ondernemingen wordt er dan nog eens een extra onderscheid gemaakt tussen een horizontale, en een verticale versie van hun logo. Heel af en toe valt het zelfs voor dat het logo wordt opgedeeld, en dat ofwel het grafisch element, of de tekst van het logo afzonderlijk wordt geplaatst. Op voorwaarde dat het kàn natuurlijk, want als beide in elkaar verweven zitten, tjah, dan weet je dat het moelijk wordt ... (om het op zijn Bob Peeters te stellen).

Kleur

Kleur hangt af van gevoel en smaak, maar toch is kleur ook vaak een denkoefening. Dit merk je meestal bij het kiezen van je huisstijlkleuren. Je moet immers rekening houden met de doeleinden van je huisstijl (drukwerk of uitsluitend schermgebruik), want er zijn beperkingen. Wanneer ik zelf met materiaal van iemand anders moet werken, en vraag naar kleuren (CMYK of Pantone), krijg ik zo nu en dan een RAL-kleur als antwoord terug, mààr er is een verschil tussen RAL, Pantone, en CMYK. De technische achtergrond wil ik je besparen, maar in grote lijnen komt het op het volgende neer: Het RAL-gamma wordt toegepast bij verf- en coatingkleuren, Pantone en CMYK zijn drukkleuren.

Moeilijk? Geen probleem, wanneer het ten minste klaar en duidelijk wordt weergegeven in je huisstijlregels. Als je grafisch ontwerper zijn huiswerk correct heeft gemaakt, dan heeft hij ervoor gezorgd dat je voor elke toepassing de juiste kleurwaarden meekrijgt, zowel voor toekomstig drukwerk (CMYK, Pantone), als schermkleuren, bvb. bij de opmaak van je website (RGB, HEX).

Bij kleurgebruik gaat het zelfs nog verder! Stel je maar eens voor, je wilt adverteren in één of andere krant, en mag maar één kleur gebruiken. Wanneer je logo correct is opgemaakt, vormt dit uiteraard geen probleem, maar toch valt het nog te vaak voor dat er delen wegvallen, omdat er bij het ontwerpen van het logo geen rekening werd gehouden hiermee. Dit is echter heel eenvoudig op te lossen. Bij mij bestaat de eerste ontwerpfase eruit het logo op te maken in één kleur, zwart. Zo ben je er telkens zeker van dat het logo perfect leesbaar blijft, gelijk welke kleuren je achteraf kiest. In de huisstijlgids wordt hier dan ook meestal melding gemaakt van een versie in "grijswaarden", en een versie in 100% zwart.

Typografie

De keuze in lettertypes is ook hier opnieuw vooral een kwestie van smaak, maar zorg er wel steeds voor dat de huisstijlgids duidelijk vermeldt welke lettertypes gebruikt worden, en vooral, zorg ervoor dat de lettertypes beschikbaar zijn bij eventuele externe grafici. Niet alle lettertypes zijn immers zomaar beschikbaar! Heel veel lettertypes zijn betalend (en kosten nogal veel ...), en kunnen dus niet zomaar worden toegepast. Vooral bij logo's is het aan te raden dat alle lettertypes worden omgezet in lettercontouren. - geen nood, de grafisch ontwerper weet raad

Voor doorlopende tekst staat in de huisstijlgids een overzicht van de gebruikte lettertypes, en in geval deze niet zomaar beschikbaar zijn, wordt in veel gevallen een alternatieve suggestie opgegeven.

Conclusie

Dit zijn zowat de belangrijkste puntjes die in een doorsnee huisstijlgids voorkomen. Voor het ongetrainde oog ziet heel wat grafisch werk er zo vanzelfsprekend uit, dat het bijna lijkt alsof het met de vingerknip werd gemaakt, maar niets is minder waar! Alle huisstijlelementen worden volgens bepaalde regels opgesteld, en die regels staan allemaal uitgelegd in de huisstijlgids. Wil je dus niet dat je logo en huisstijl verkeerdelijk gebruikt worden door derden, denk dan zeker eens na over een huisstijlgids, om fouten en/of misverstanden te voorkomen. Het komt een professioneel imago zeker ten goede!