Overslaan en naar de inhoud gaan
Bezig met laden...

Grafisch vormgever, brand designer, reclameontwerper, ... What's in a name? Hoe je het ook draait of keert, het gaat niet zomaar over het combineren van vorm, tekst en kleur. Het gaat over hoe je de presentatie van een ondernemer en zijn bedrijf aanpakt, over hoe je hen beter maakt. Daar is heel wat metier voor nodig, maar ook een ferme brok inspiratie. Dat laatste komt niet steeds vanzelf, dus daarom is het voor mij belangrijk dat ik er dag in, dag uit mee bezig ben en naar op zoek ga!

Zen Graphic - Blog - Branding - Inspiratie

Maar laat me wel eerst even iets ophelderen. Ik kom NOOIT met iets nieuws op de proppen, tadaaaaa ... Zo, dat is eruit. Of misschien moet ik dit eerst nog even wat duidelijker maken. In de grafische wereld, en bij uitbreiding alle andere creatieve beroepen, is alles al eens gedaan, niets is nog echt nieuw of revolutionair. Mààr! Wat ik wel doe, ik ontdek het verhaal achter de onderneming van mijn klant (bedrijf, product, dienst, organisatie ...), ga aan de slag met vorm, kleur en tekst, en tover dit om tot een visuele omkadering voor dat verhaal. Dit maakt de vertelling daarvan immers zo veel krachtiger, en is ook meteen het geheim achter het maken van iets wat misschien niet nieuw of revolutionair is, maar wel uniek als (cruciaal) onderdeel in het verhaal van een ondernemer en zijn bedrijf, product, dienst ...

Dit lukt echter het best wanneer je eerst de regels kent, en daarna rond de regels probeert te werken. "Learn the rules like a pro, then break them like an artist", zoals Picasso het ooit kort maar krachtig liet optekenen.

Maar waar haal ik die inspiratie om dat steeds opnieuw te doen? Simpel, overal. Wanneer ik op straat kom, let ik op, wanneer ik tv kijk, of het internet afschuim tijdens mijn werk of vrije tijd, kijk ik uit naar dingen die mijn aandacht naar zich toe trekken. Dat is immers de bedoeling van een geslaagde branding, dat het je aandacht trekt zonder al te veel inspanning. Een logo, en bij uitbreiding huisstijl die zo goed is opgebouwd dat het je al voor de helft voor zicht wint, zonder ook maar enige toelichting van de eigenaar of vertegenwoordiger ervan? Klinkt sterk, niet?

Boeken, nog zo iets waar je eindeloos inspiratie kunt blijven uithalen. Ik heb er het laatste jaar al meerdere achter de kiezen. Gerenommeerde auteurs en ontwerpers zoals Michael Bierut of David Airey hebben al heel wat wateren doorzwommen. Hun werken zijn dan ook de perfecte bron van inspiratie, zowel op creatief vlak, als op ondernemersgebied. Als creatief ondernemer wordt je immers voor heel wat hete vuren geplaatst, vuren waarover niets wordt gezegd tijdens je opleidingsperiode.

ZenGraphic - Branding - Inspiratie uit boeken

Raakt de inspiratie dan nooit op? Tuurlijk wel, wat had je gedacht ... Creatief werk gebeurt niet met de vingerknip of met een simpele muisklik, wat ook vaak wordt beweerd of gedacht. Het is geen fabriek die draait van 9 tot 5. Als de inspiratie er is, doe ik er op de één of andere manier wat mee. Of ik schrijf het op, ik schets het, of ik werk het gewoon van a tot z uit, overdag, 's avonds, 's nachts, hangt er van af wanneer het in me opkomt. Grafisch ontwerp is geen exacte wetenschap, maar een combinatie van creativiteit, doorzettingsvermogen, timing, en een portie geluk.

Eén ding staat echter vast, inspiratie is er nooit te kort. Het is gewoon een kwestie van oplettendheid, nieuwsgierigheid, de juiste triggers koppelen aan je eigen werk, en natuurlijk ook wel wat aanvoelen waar je in de toekomst mogelijk nog rekening mee zult moeten houden. Dus ja, mijn job is een uiterst boeiend gegeven, want ik kan werelden veranderen door het ontwerpen en vormgeven van een verhaal, dat van ondernemers en hun bedrijf, product of organisatie.