Overslaan en naar de inhoud gaan
Bezig met laden...

Do vs. Don't

De opbouw van een huisstijl begint steeds (op designvlak dan toch, want elke branding en rebranding ondergaat een research- en strategiefase) bij hetzelfde, een logo. Je logo weerspiegelt wie je bent, wat je doet, en het is een visuele weergave van de boodschap die je naar buiten wilt brengen. Daarom is het ook van het allergrootste belang dat je je perfect bewust bent van die drie zaken. Ga dus niet zomaar klakkeloos te werk, maar denk! Denk na over de essentie, maar zoek het niet te ver. Less is more, weet je wel ...

Zen Graphic - Blog - Branding - Logo & huisstijl - Do & Don't

Do: Onderzoek!

Ga op zoek naar je identiteit, vat samen wie je bent en wat je wilt betekenen, maar ook, check je concurrenten! Wat doen ze goed, wat doen ze, volgens jou althans, minder goed. Waar gaan jouw concurrenten de mist in, met andere woorden, waarin klim jij boven de rest uit? Want dat is uiteindelijk wat je wilt doen, toch? Jezelf in de markt zetten, je product verkopen, en liefst meer en beter dan de concurrentie. Daarom is vooronderzoek van het allergrootste belang!

Do: Geef het kind een naam

Het klinkt zo simpel, je bedrijf of je product een naam geven. Wanneer je hier echter dieper gaat over nadenken lijkt het gaandeweg steeds moeilijker te worden. De naam is ten slotte niet enkel een naam, het is het label van de koffer waar je voor de rest van de tijd mee door moet. Zorg er dus voor dat je steeds overtuigd overkomt wanneer je de naam uitspreekt, hetzij via de telefoon, hetzij face-to-face. Overtuig niet enkel je klant, maar ook jezelf! Over and over again ...

Do: Spared no expense

Ok, neem deze Jurassic Park referentie uit 1993 niet té letterlijk (Ja, ik ben fan/nerd). Geen kosten gespaard, daarmee bedoel ik eigenlijk, als het even kan, huur een professional in voor de opbouw van je identiteit. Wij (lees Zen Graphic ...) gaan immers steeds op onderzoek naar de markt waarin je je wilt positioneren. Wat leeft er in je branche, hoe komen jouw concurrenten over, hoe kunnen wij jou visueel beter laten overkomen, ... Op basis daarvan gaan we aan de slag met alle tools die we ter beschikking hebben (hardware én software). Je logo en huisstijl moet immers voor àlle doeleinden bruikbaar zijn. Groot of klein formaat, maakt niet uit, de kwaliteit moét dezelfde blijven. Daarom werken we in vector, want enkel zo kan je kwaliteit garanderen. Wil je het verschil kennen tussen vector en raster (bvb. foto)? Check zeker even deze blogpost.

Don't: Te ...

Te is nooit goed, die bewering staat als een huis! Waarin mag je niet overdrijven? Gebruik bij je logo bijvoorbeeld niet te veel informatie. Adres, telefoonnummer, website, een opsomming van 5 verschillende activiteiten? Hou die voor je visitekaartje, of je website. Als je toch met een baseline wilt werken, deze tip: hou die zo beknopt mogelijk!

Ook voor het aantal kleuren en het gebruik van kleuren, overdrijf niet! Beperk het geheel tot twee of maximum drie kleuren. "Wow, da's weinig", hoor ik je meteen denken, maar je zou er versteld van staan welk hemelsbreed verschil het maakt! Ik herhaal hier even het statement "Less is more" uit de inleiding, want het geldt voor meer zaken dan je aanvankelijk dacht. En vooral, gebruik GEEN kleurverloop, want ... Tjah, het is gewoon "not done". '80 was prachtig, maar er is een reden waarom men "was" gebruikt.

En de laatste te: lettertypes. Gebruik er niet te veel, en ga zeker niet vervormen (uitrekken, samendrukken, kromtrekken, ...). Het zal het oog en het gevoel, en je business ten goede komen! Rust wordt immers gecreëerd door een perfecte samenhang van vorm, kleur, en tekst.

And on this bomb shell, it's time to end! (Jawel, Top Gear referentie!)