Overslaan en naar de inhoud gaan
Bezig met laden...

De titel doet het misschien al wat uitschijnen, maar ik ga het over een héél gevoelig onderwerp hebben ... DE PRIJS! Want we kunnen er niet om heen, grafisch ontwerp, branding, webdesign, het kost wel wat. Maar heel veel mensen zijn er zich niet of niet helemaal van bewust wat er allemaal schuilgaat achter "de prijs". Wij kunnen immers wel zeggen wat we willen, maar als we niet kunnen verantwoorden waar de prijs vandaan komt of wat je ervoor krijgt, dan creëer je van bij het begin al heel weinig vertrouwen, met alle gevolgen van dien ... Ik neem je bij deze dus graag even mee achter de schermen - als ik het zo mag stellen ...

Zen Graphic - Blog - Branding - Logo & huisstijl - Prijs

Research

Om te beginnen, een logo en huisstijl staat niet in één vingerknip op het scherm. Daar komt wel het één en ander bij kijken, tenminste, als je het goed wil doen. Vooraleer ik begin te schetsen (op papier!), weet ik graag wie mijn klant is, wat hij doet, en wie en wat zijn concullega's zijn / doen. Hetgeen ik daarbij te weten kom, geeft mij al de richting aan die ik uit moet bij het ontwerp van een sterk logo. Er zitten immers ook wel wat addertjes onder het gras wanneer deze stap wordt overgeslagen. Het logo en / of de huisstijl slaat totaal niet op de inhoud van je bedrijf of product, het lijkt heel sterk op het logo van een concurrent, ... Het zijn maar enkele voorbeelden van de fouten die kunnen worden gemaakt wanneer de researchfase genegeerd wordt.

Research varieert echter bij elk project. Voor grote(re) bedrijven zal er een pak meer tijd kruipen in het vooronderzoek dan bij starters en kleine familiebedrijven. Bij starters kan dit zelfs soms tot een minimum beperkt worden, wat uiteraard een invloed heeft op de prijs. Maar één ding staat vast: bezint eer gij begint... Een designer die hier geen rekening mee houdt, mist ervaring!

Ervaring in logo- / huisstijldesign

Ook hier springt weer een aap uit de mouw! Niet elke grafische professional heeft immers (voldoende) ervaring met het ontwerpen van een logo en huisstijl. Er zijn ontwerpers die zich uitsluitend bezig houden met geboortekaartjes, uitnodigingen en dergelijke, terwijl anderen zich specialiseren in belettering of verpakkingsdesign, waarbij een logo en huisstijl al aanwezig zijn, en dienen toegepast te worden.

Ook branding is een vakgebied binnen het geheel van grafische vormgeving, en wanneer je je dan ook laat bijstaan door iemand die zich hierin specialiseert is, bereik je uiteraard het best mogelijke resultaat voor je bedrijf of product. En je raadt het al, ook dit heeft een invloed op de prijs. Echter: goeie branding verhoogt de waarde van je bedrijf of product, want klanten beschouwen een bedrijf met een goeie branding immers als geloofwaardig en betrouwbaar.

Toepassingen

Tussen schermtoepassingen en drukwerk zit een wereld van verschil. Bij drukwerk heb je een enorm gamma aan mogelijkheden. Hierbij komt uiteraard heel wat denk-, schets-, en ontwerpwerk bij kijken, want het moet meteen goed zijn. Het is immers niet de bedoeling dat je bij bepaalde toepassingen "Sorry, dit zal niet lukken ..." te horen krijgt. Daarom zorg ik er bij elk project voor dat het klaar en duidelijk is waarvoor het geheel moet dienen, want als je dat niet doet, dan ben je bijna d'office "gesjareld". Ik stel het nu behoorlijk zwart-wit voor, maar "that's the way the cookie crumbles".

Conclusie

Branding of rebranding, daar hangt een prijskaartje aan vast, en afhankelijk van de omvang van het project varieert dat prijskaartje. Daar kun je niet om heen! Kijk ook steeds even het portfolio na van de designers waarbij je te rade gaat. Daaruit kan je al behoorlijk goed opmaken of de persoon in kwestie jou kan helpen. Ik wil je, om deze post af te sluiten, hier al even een duwtje in de rug geven, door je naar mijn portfolio te verwijzen ...