Skip to main content
Loading...

... en is dat voldoende?

Je visitekaartje, dat dient als binnenkomer, als geheugensteuntje, én als afsluiter. Drie doelen, dus dat moét goed zitten! Maar waarvoor dient dat visitekaartje nu precies, en wat zet je daar allemaal wel of niet op? Een behoorlijke denkoefening voor "maar" een visitekaartje, maar je kan er een wereld van verschil mee maken! Om dan nog maar te zwijgen over de mogelijkheden bij het drukken zelf ...

Zen Graphic - Visitekaartje

Waarom?

Ten eerste: een visitekaartje, heb ik dat wel nodig? 't Zal wel zijn! Ken je nu nog één professional zonder? Zeker als ondernemer zou je eigenlijk niet meer zonder door het leven mogen gaan, want zoals ik dit artikel opende, heeft je visitekaartje drie doeleinden:

  • Binnenkomer: Stel, je komt op een receptie of feestje waar misschien nog een aantal ondernemers of mogelijke professionele contacten aanwezig zijn, maar waar het niet meteen de bedoeling is om je product of dienst aan de man te brengen. Met andere woorden, in gemoedelijke sferen, met al eens een hapje of een drankje, of liefst beide tegelijk. Dan is het uiteraard niet de bedoeling om de ganse avond (of eender welk moment je naar dit soort gelegenheden gaat ...) over je werk te palaveren. Dus wat doe je, je vertelt in het kort wat je doet, je wisselt visitekaartjes uit, en je spreekt af om op een later moment contact op te nemen. Vervolgens vestig je je aandacht terug op de receptie of het feestje dat intussen volop aan de gang is.
     
  • Geheugensteuntje: Het feestje ligt ondertussen een aantal dagen of weken achter je, en de persoon waarmee je die avond heel even hebt kunnen praten over wie je bent en wat je doet, vindt het kaartje terug dat je hem of haar hebt meegegeven, en denkt in het ideale scenario meteen aan een project waarmee hij of zij bezig is, waarvoor jij zou kunnen worden ingeschakeld. Aan de hand van je visitekaartje wordt die persoon dus herinnerd aan jouw doen en laten als ondernemer of als lid van het bedrijf of de organisatie waarvoor je werkt.
     
  • Afsluiter: In een ander voorbeeld hebben we als ondernemer een afspraak met een potentiële klant. Die is wel al wat op de hoogte van je product of dienst, maar wil toch graag face-to-face afspreken, om verder in detail te treden over wat jij voor hem of haar kan betekenen. In dat geval geef je dus je visitekaartje helemaal op het laatste, als afsluiter van het gesprek. Zo heeft je contactpersoon opnieuw een geheugensteuntje, mocht de beslissing om al dan niet - maar liefst wel uiteraard - met jou in zee te gaan pas op een later moment genomen worden.

Wat zet je daar dan in?

An sich eigenlijk wel een moeilijke vraag, want een visitekaartje is allesbehalve groot, en je wilt dus niet dat er informatie verloren gaat, maar tegelijk wil je er niet té veel opzetten. Dus niet te veel informatie, maar ook niet te weinig, juist genoeg dan ... Heh, wordt lastig ...

Qua activiteiten is het eigenlijk niet zo heel moeilijk. Zelf probeer ik de mogelijkheden altijd tot twee te beperken. Jawel, twee ... Men weet wie je bent en wat je doet, of men weet het (nog) niet. Maar wanneer is er het één, en wanneer het ander? Laat me het verschil even uitleggen:

  • Wel: Wanneer je visitekaartje wordt afgegeven na persoonlijk contact, na een (verkoops)gesprek bijvoorbeeld, dan kent je gesprekspartner je activiteit, product of dienst. In dat geval is het niet persé nodig om op je visitekaartje te vermelden wat je verkoopt of aanbiedt. Ook wanneer je extra documentatie (folder, flyer, brochure, presentatie, ...) kunt voorzien om je gesprekspartner te informeren over je aanbod, hoeft dat eigenlijk niet nog eens op je visitekaartje vermeld te staan.
     
  • Niet: Al eens op gelet dat, meestal bij de in- en / of uitgang, van horecazaken, openbare diensten, ... visitekaartjes liggen die je kunt meenemen? Misschien doe je het zelf ook wel eens, vragen of je er een aantal mag achterlaten. Je weet maar nooit wie je kaartje opmerkt, meeneemt, en in sommige gevallen misschien zelfs contact met je opneemt. In dat geval kent die persoon jou of je aanbod nog niet, en is het wel handig dat er ergens een vermelding is van wat je doet. Hou er dan wel rekening mee dat je hier geen al te uitvoerig epistel van maakt. Less is more, remember ...

Over jezelf

Probeer vooraf te bepalen waarvoor je je visitekaartje allemaal wilt gaan gebruiken. Op basis daarvan kunnen we bepalen welke gegevens er allemaal op zullen komen. Om te beginnen zijn er gegevens zoals je rechtstreeks telefoon- en / of gsm-nummer, en je e-mailadres. Deze zijn incontournable, en moéten gewoon op je visitekaartje komen! Dan zijn er nog gegevens, zoals bijvoorbeeld je adres, die op je kaartje kunnen, maar niet persé moeten. Alles hangt ervan af of je al dan niet op regelmatige tijdstippen klanten ontvangt op dat adres. Is dit niet het geval, dan staat je adres hoogstwaarschijnlijk op je website, en hoef je het dus niet constant en overal te herhalen. Een vermelding naar je website zet je dan best wél weer op je kaartje.

Natuurlijk zal, naast het persoonlijk contact dat je met je (potentiële) klant wil bekomen, ook veel afhangen van de soorten media waarlangs je je product of dienst verkocht wil krijgen. Zowel bij print als bij web heb je een enorm aanbod aan mogelijkheden, en uiteindelijk zullen die voor iedereen op een verschillende manier toepasbaar zijn, maar wat je visitekaartje betreft, ben je met bovenstaande regels al een heel eind op weg.

En nog eens ...

Rest er enkel nog de professionele uitstraling van je kaartje, en ook hier geldt de regel: "Wil je eruit springen, wees dan niet nummer dertien in het dozijn", waarmee ik maar wil zeggen dat er heel wat spotgoedkope, tot zelfs gratis mogelijkheden zijn om tot een visitekaartje te komen. Aanspreken of opvallen zul je er echter weinig mee doen wanneer je het gaat vergelijken met een op jouw maat gemaakt visitekaartje waarin je je huisstijl, en dus ook je verhaal, volledig tot zijn recht kan laten komen. Het kan voldoende zijn om te starten, maar wanneer je meer ambitie koestert, denk dan zeker eens na over een custom kaartje!

Meer weten? Vraag het me gewoon! Het kan via de contactpagina, of door een mailtje te sturen naar kenny@zengraphic.be .